Hallgatói mobilitás - „Nagyon jól jött a PADME támogatása a szingapúri tanulmányaimhoz”

Dorkó Dalma 2021 augusztusában kezdte meg a szingapúri Lee Kuan Yew School of Public Policy (LKYSPP) egyéves Master of Public Administration (MPA) képzését. Az LKYSPP a National University of Singapore-hoz (NUS) tartozik, amely több független rangsorolás szerint a világ 20 legjobb egyeteme közé tartozik. A közigazgatásban dolgozó fiatal jogászt a pályáján eddig megtett útról, a szingapúri tanulmányairól, valamint a Pallas Athéné Domus Meriti (PADME) Alapítvány nyújtotta támogatásrólkérdeztük.

Hogyan került a jogászi pályára?

Egerben nőttem fel, és már gyerekkoromban is jogász akartam lenni, persze ügyvédként képzeltem el magamat. Meg is lepődtem, amikor Fazekas Marianna, a közigazgatási jog előadója mintegy bevezetőül azzal kezdte, hogy „jobb, ha most nagyon figyelünk, hiszen többségünk majd a közigazgatásban fog elhelyezkedni”. Az egyetem utolsó éveiben aztán magam is arra jutottam, hogy a közigazgatásban kell megtalálnom a helyem.

2012-ben végeztem az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karán.

Egyébként én vagyok az első diplomás a családban. Szerencsére a szüleim végig támogattak, és jó tanulmányi eredményeimnek köszönhetően ösztöndíjban is részesültem.

 

Miként jutott el Szingapúrba, a Lee Kuan Yew School of Public Policy egyéves Master of Public Administration (MPA) képzésére?

Nyolc év közszolgálatban eltöltött év után úgy gondoltam, ideje bővíteni a tudásomat. A Lee Kuan Yew School of Public Policy a National University of Singapore-hoz tartozik, amely a világ 20 legjobb felsőoktatási intézménye között van, így nem volt egyszerű a bejutás az egyéves Master of Public Administration programra sem. A sikeres felvételit követően 2021 augusztusában kezdtem meg a tanulmányaimat. Az MPA-program közszolgálatban dolgozó szakembereket készít fel a vezetői feladatok ellátására. A diploma megszerzése után továbbra is maradok a közigazgatásban!

 

Miért pont egy szingapúri képzést választott?

Az országgal 2013-ban a férjem révén ismerkedtem meg. Ő annak idején Szingapúrban, szintén az NUS-en szerzett PhD-fokozatot, élettudományi területen. Már az első látogatásomkor elvarázsolt az a szervezettség, ami a mindennapokat jellemzi Szingapúrban, legyen szó közlekedésről, közbiztonságról vagy akár a köztisztaság fenntartásáról. Az ország kultúráját és történelmét jobban megismerve aztán egyre jobban érdekeltek azok a folyamatok, amelyek során egy mocsaras, természeti erőforrásokat nélkülöző, harmadik világbeli kikötővárosból a világ egyik legfejlettebb és legmagasabb életszínvonalú országa lett.

Miután a férjem befejezte a doktori tanulmányait, hazaköltöztünk Magyarországra, mindketten itthon helyezkedtünk el, viszont a Szingapúr iránti vonzalom nem múlt el. Így amikor pár éve eldöntöttem, hogy visszaülök az iskolapadba, magától értetődő volt a választásom.

 

Milyen anyagi terheket ró egy ilyen képzés a hallgatóra?

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a felvételi során nyújtott teljesítményemnek köszönhetően az amúgy igen magas összegű tandíjat az egyetem finanszírozza. Ugyanakkor Szingapúr évek óta vezeti a világ legdrágább országainak listáját, így a megélhetés nem könnyű, különösen egy világjárvány sújtotta időszakban. A PADME Alapítvány támogatása így nagyban hozzájárult ahhoz, hogy maximálisan koncentrálhassak a tanulásra. A koronavírus az ideutazást sem könnyítette meg, mivel érkezéskor két hét karantén várt rám, ami szintén igencsak jelentős költségekkel járt. Nagyon jól jött a PADME segítsége.

 

Hogyan került kapcsolatba a PADME-vel? Honnan értesült a támogatási lehetőségről?

Az alapítványról magáról sokat hallottam már korábban is, hiszen I. kerületi lakos vagyok, és az alapítvány székhelye is itt van. Azt pedig egy barátomtól tudtam meg, hogy diákok külföldi tanulmányainak támogatása kifejezetten illeszkedik a PADME Alapítvány programjába. Így aztán utánajártam az általuk kínált pályázati lehetőségeknek.

 

Milyen tapasztalatokat szerzett a világ legjobb 20 egyetemének egyikén?

Valóban világszínvonalú oktatásban van részem! Sikeres pályát befutó emberekkel ismerkedhettem meg mind a tanáraim, mind a diáktársaim személyében. Jogászként nagyon hasznos lehetőség, hogy behatóan foglalkozhatom olyan szakpolitikai kérdések közgazdasági aspektusaival, mint például a minimálbér alakulása a világ különféle tájain, vagy épp a koronavírus okozta gazdasági és társadalmi kihívásokra adott kormányzati válaszok elemzése.

Szinte már közhelynek számít, hogy Ázsia világgazdasági szerepe nagyban felértékelődött az elmúlt évtizedekben, így az is rendkívül hasznos számomra, hogy a tananyag elsajátítása során rengeteg olyan esettanulmányt ismerhetek meg, amelyek a régió vezető országainak (Szingapúr, Kína, India) politikai és gazdasági fejlődését mutatják be. Természetesen amikor csak lehetőségem adódik, igyekszem Magyarország hírnevét öregbíteni, illetve felhívni a társaim figyelmét például a magyar innovációkra.

Az első szemeszter vége felé közeledve már izgatottan várom a második félévet is, amikor egy fejlődő ország valamely sürgető problémájára kell majd csapatmunkában megoldást kidolgoznunk. Az elmúlt években ez terepmunka volt, azonban a járványhelyzet miatt idén csak online formában valósul meg. Biztos vagyok abban, hogy így is izgalmas lesz a feladat.