Felértékelődött a kortárs művészet
Miközben a klasszikus alkotások piaca stagnál, világszerte egyre inkább felértékelődik a kortárs művészet. Ugyanakkor a magyarok nem igazán tudnak kilépni az itthoni keretek közül.
A klasszikus és a kortárs művészet gyűjtésének stratégiáit elemezte Kaszás Gábor művészettörténész a Kortárs Műgyűjtő Akadémia – az Ybl Budai Kreatív Házban megtartott – szabadegyetemén.
Jó tíz éve kezdődött az a folyamat, amelyben egyre inkább felértékelődik a kortárs művészet, miközben a klasszikusok stagnálnak – fejtegette Kaszás Gábor. Ez a tény új stratégiákat hívott életre. A „biztos recept” szerint kell egy kurátor, aki felépíti az általa kiszemelt művészeket, igyekszik őket mindenféle módokon előtérbe tolni, például monstre kiállítások, utaztatások útján. Ez külföldi gyakorlat, Magyarországon efféle nagy volumenű bemutatásra 25 év távlatában nem volt példa – jelentette ki.
A legnagyobb probléma az, hogy a hazai kortárs képzőművészet – tisztelet a kivételeknek – nem igazán tud kilépni az itthoni keretek közül, a magyar gyűjtők pedig még nem képesek eltartani. A „fenntartható működés” egy nagyobb, például közép-európai egységben volna lehetséges. Ez jelenthetne kitörési pontot, de nagyon nehezen épülnek ki azok a kapcsolati hálók, amelyek ezt elősegíthetnék. Kimondható, hogy izoláltság jellemző a kortárs magyar művészeti piacra – állapította meg a művészettörténész.
Ebben a helyzetben a gyűjtők mecenatúrája szolgáltathatna biztosabb alapot. Ám 10-15 éves késéssel reagálunk a nemzetközi trendekre – emelte ki a művészettörténész. Ráadásul az a kör, amely idehaza kortársakat vásárol, kicsi, a külföldiek pedig nemigen érdeklődnek.
(Fotók: Egressy Orsolya)
További részletek a budaikreativhaz.hu oldalon