A PABooks a legnagyobb külföldi egyetemek sikerkönyveit hozza el a magyar olvasóknak
A társadalmi felelősségvállalás jegyében új szín a Pallas Athéné Könyvkiadó palettáján a fenntartható fejlődés témaköre. Működésük közel három éve alatt már 85 kötetet jelentettek meg, és mutattak be a nagyközönségnek. Teltházas rendezvényeiken számos alkalommal tartottak előadást a szerzők is. A könyvkiadás a rendkívüli időszakban is folyamatos volt, bemutatóik pedig az online térben valósultak meg.
Cseh Katinka, a Pallas Athéné Könyvkiadó (PABooks) ügyvezetője azt is elmondta, hogy bár az idei londoni könyvvásár a járvány miatt elmaradt, a legnagyobb külföldi egyetemek és kiadók könyvkatalógusait módjukban állt átvizsgálni. A kiválasztott műveket már fordítják, és ősszel az olvasók is kézbe vehetik.
Ha három fogalommal kellene leírni a PABooks hitvallását, melyek lennének azok?
Tudás, értékteremtés, közösség – ez a kiadónk három vezérszava. A legnagyobb külföldi egyetemi kiadók könyveit jelentetjük meg, a bennük rejlő tudást kívánjuk magyarul is elérhetővé tenni. Ezekkel – és a kapcsolódó programjainkkal – egyúttal értéket is teremtünk. A közösségépítést pedig úgy szolgáljuk, hogy minden egyes kötetünkhöz bemutatót is szervezünk. Ezeket a Bölcs Várban rendezzük meg, vagy újabban élő, online közvetítések formájában.
Mi a PABooks kiadási profilja?
A közgazdaságtan-pénzügy, a geopolitika és a menedzsment tématerületéről választjuk ki a legfrissebb sikerkönyveket, ezeket tesszük magyar nyelven is elérhetővé. Új szín kiadói palettánkon Angus Forbes: A bolygónk globális hatósága című kötete, amelyet a társadalmi felelősségvállalás jegyében adtunk ki. A fenntartható fejlődés témakörében szeretnénk a jövőben további műveket kiadni. Hamarosan meg is jelentetjük a Cambridge-i Egyetem Nincs B bolygó című könyvét magyar nyelven.
Milyen visszaigazolást kapnak az olvasóktól? A szélesebb nyitást szolgálják az önfejlesztésről kiadott kötetek?
Mindhárom tématerületünk nagyon népszerű, a legdominánsabb talán a geopolitika, elég csak az ázsiai észjárásokat bemutató sorozatunkra utalnom, vagy a Kína és szomszédai című könyvünkre. De valóban, a menedzsmentkiadványainkkal egy egészen széles közönséget érünk el. Nemcsak a vezetőkhöz és a menedzserekhez szólunk ezekkel, hanem mindenkihez, aki szeretne produktívabban dolgozni, jobban fókuszálni. A haragról, a dühkezelésről szóló kiadványunk is nagyon hasznos útmutató lehet bárkinek.
Fennállásuk óta hány kötetet adtak ki?
A Pallas Athéné Könyvkiadó szeptemberben lesz hároméves, ez idő alatt 85 kötetet jelentettünk meg, és közel ugyanennyi könyvbemutatót is szerveztünk. Nagyon nagy élményt nyújtott, hogy ezeken a rendezvényeinken több alkalommal a külföldi szerzők előadásait is meghallgathattuk. Itt volt például Abishur Prakash, akinek már a második művét adtuk ki magyar nyelven. A Bölcs Várban található könyvesboltunk megnyitójakor járt Budapesten. De Steve Weitzenkorn, Az ösztönző magatartás hatalma című kötet szerzője is rendkívül érdekes bemutatót tartott a magyar közönségnek.
Ezekre a rendezvényeinkre általában 100-150 fő látogat el. Az online könyvbemutatók esetében ez a szám még jelentősebb, a legutóbbi angol nyelvű „író–olvasó” találkozót például eddig több mint háromezren nézték meg.
Hogyan vészelték át a karanténidőszakot?
A könyvkiadási tevékenységünk zavartalanul működött, az ezen időszakra tervezett kiadványaink mind meg tudtak jelenni. A járvány ideje alatt nagyon sokat tanultunk, igyekeztünk minden olyan technikát felkutatni, amellyel még jobban össze tudjuk kötni a könyveinket az olvasókkal. Ennek egyik fő megjelenési formája volt az élő, online könyvbemutatók tartása, illetve a webshopunk megerősítése is. Ebben az időszakban webáruházunk szerepe megnőtt, azt tapasztaltuk, hogy az online vásárlás népszerűvé vált olvasóink körében.
Kik és miként választják ki a megjelentetendő köteteket?
Elsősorban a frankfurti és a londoni könyvvásárokon „keresgélünk”. Ezekre rengeteg találkozót szervezünk a nagy külföldi egyetemi kiadókkal. Nemzetközi partnereink olyan címeket mutatnak be nekünk, amelyek még angolul sem jelentek meg, épp hogy elkészültek a kéziratok. Ez az egyik legizgalmasabb része a munkánknak. Amikor hazaérkezünk, átnézzük a friss katalógusokat, és kiválasztjuk azokat a címeket, amelyek illeszkednek a kiadási profilunkba, akadémiai hátterük van, és nagyon frissek.
Ezután pedig a szerzői jogi csapatunk intézi a kiadás adminisztratív részét, majd elindul a fordítási folyamat. Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy a Princeton Egyetem nemrégiben az egyik könyvvásáron a legkiválóbb fordítási munkák között jelölte a plakátján az egyik PABooks könyvet.
Hazai szerző kéziratából készítettek-e már sikerkönyvet?
Természetesen magyar szerzőktől is jelentettünk meg könyveket. A novemberi angol nyelvű kiadást követően nemrégiben Matolcsy Györgynek, a Magyar Nemzeti Bank elnökének az Amerikai Birodalom vs. Európai Álom című könyvét adtuk ki, illetve Szilágyi Istvánnak A geopolitika elmélete című könyve is megtalálható a kínálatunkban.
Hogyan alakult az olvasótáboruk az elmúlt három évben?
Az egészen könnyed menedzsmentkönyvektől a kvantum-számítástechnikán át számos érdekes kiadvány megtalálható a kínálatunkban. A választékunk rendkívül széles, a főbb tématerületeinken belül mindenki megtalálhatja a neki szóló érdekességeket. Olvasótáborunk egyre gyarapodik, már vannak törzsolvasóink, akik nagyon várják, hogy a következő hét szerdáján éppen mit jelentetünk meg.
Valóságos művészettörténeti kuriózum a könyvesboltjuk.
Valóban, a Pallas Athéné Könyvkiadónak a budai várnegyed szívében, a Bölcs Várban van a gyönyörű szép könyvesboltja. A 800 éves falak között elérhető a teljes kínálatunk, exkluzív kiadói kedvezménnyel. De emellett csodálatos ázsiai albumokat árusítunk, illetve Magyarország kultúrájával, természeti kincseivel, gasztronómiájával kapcsolatban is megannyi idegen nyelvű kiadvány található.
Az eddig megjelent PABooks könyvek közül melyik a személyes kedvence? Muszáj választania!
Mind a 85 könyvünkhöz személyes szál fűz, de ha muszáj kiemelnem egyet, akkor az talán A menedzsment mítoszai lenne Stefan Sterntől és Cary Coopertől. Kifejezetten érdekelnek a menedzsmentkönyvek, és ebben annyira formabontó struktúrát mutatnak be a szerzők, hogy már önmagában az is élvezetes, ha a főcímeket végigolvassuk: 44 tévhitet mutatnak be, és sorra cáfolják mindegyiket. Szívből ajánlom ezt a kötetet mindenkinek, mert nagyon tanulságos és szórakoztató olvasmány.
Mire készülnek jelenleg?
A legutóbbi londoni könyvvásár ugyan elmaradt, azonban a katalógusokat már áttekintettük, és rengeteg izgalmas címet találtunk! Ezeknek a kiadványoknak a fordítási munkálatai már el is kezdődtek, és izgatottan várjuk, hogy ősszel az olvasók számára is bemutathassuk az újdonságokat.