Az érzelmileg intelligens vezetéstől a jövő legfontosabb versenyelőnyéig
A Pallas Athéné Könyvkiadó októberben bemutatott kötetei között megtaláljuk többek között Cary Cherniss pszichológiaprofesszor és Cornelia W. Roche coach szerzőpáros „Érzéssel vezetni” c. nemzetközi sikerkönyvét, amely rávilágít a bennünk már meglévő érzelmi intelligencia jobb hasznosítására, és arra, hogy a vezetőket miképp tudja segíteni érzelmi intelligenciájuk akkor, amikor a legkomolyabb kihívásokkal szembesülnek. Larry R. Churchill orvosetika-professzor „Etika mindenkinek” c. műve kiemeli, hogy az erkölcsös és morális tekintetben is értelemmel teljes élethez bizonyos készségek elsajátításán keresztül vezet az út, melynek fejlesztése bárki számára lehetséges. Marco Bertini és Oded Koenigsberg marketingprofesszorok „Mi éri meg a pénzünket?” c. kötete pedig részleteiben is megmutatja számunkra azt, ahogyan egyes ’okos’ cégek újraírják a kereskedelem szabályait azáltal, hogy tényleges célokat és eredményeket adnak el számunkra, bizonyos eszközök vagy szolgáltatások helyett.
Cary Cherniss és Cornelia W. Roch: Érzéssel vezetni
Az érzelmileg intelligens vezetés kilenc stratégiája
Az érzelmi intelligencia (EI) olyan képességek összességét jelenti, amelyekkel az ember felismeri és kezelni is tudja mind a saját, mind mások érzelmeit. A könyv azokat az érzelmileg is ütőképes vezetési stratégiákat ismerteti, amelyek által leküzdhetők az akadályok, és sikerre vihetők a célok.
Az érzelmi intelligenciának (EI) számos aspektusa létezik. A szerzők olyan sztárvezetőkkel készítettek mélyinterjúkat, akik szinte az összes EI-összetevő tekintetében kimagaslóan erősek. A szerzők az érzelmileg intelligens vezetés stratégiáját kilenc pontban foglalták össze, ezek alkalmazását számos gyakorlati példán is ismertették. Egy érzelmileg intelligens vezető képes az érzelmi klíma feltérképezésére (1.); az érzelmei kifejezésével motivál másokat (2.); megfigyeli, miként hat a viselkedése mások érzelmeire (3); képes beleképzelni magát mások helyébe (4.); megfejti a helyzet mögött meghúzódó érzelmi erőhatásokat (5); képes perspektívát váltani (6); optimális interperszonális határokat alakít ki (7); mások segítségét is igénybe veszi az érzelmek kezelésében (8); segít másoknak az érzelmi intelligenciával kapcsolatos képességeik fejlesztésében (9). Az olvasók pedig a kötetből azt is megtudhatják, hogyan lehet összekapcsolni bizonyos helyzeteket a legjobb kezelési stratégiákkal.
Cary Cherniss az amerikai Rutgers Egyetem pszichológia professzor emeritusa. Cornelia W. Roche a vállalati szektorban széles körű tapasztalatokat szerzett vezetői coach.
Larry R. Churchill: Etika Mindenkinek
Készségalapú megközelítés
A szerző szerint az etikus magatartás leginkább bizonyos készségek elsajátítása és csiszolása útján érhető el, de arra is figyelmeztet, hogy életünk minden egyes szakasza új és új erkölcsi kihívásokat tartogat, ezért újra kell gondolnunk, hogy rendelkezünk-e a megoldásokhoz szükséges készségekkel, mint hozzávalókkal. Az egyéni életre gyakorolt hatások mellett a szerző azt is bemutatja, miként válhat az etika az emberiség globális szolgálatára.
A professzor könyvében az emberi életúton túlmutató etikai fogalmakkal és készségekkel is foglalkozik, amelyek például a globális klímaváltozás megállítására motiválhatnak bennünket. Ennek morális akadályát abban látja, hogy a magunkról és erkölcsi kötelességeinkről alkotott elgondolásaink hajlamosak a jelenre összpontosítani, valamint jelenleg még hiányzik az a széleskörű, nemzetek feletti összefogást biztosító nyelvezet, amely többek között a globális klímaváltozás megállítására motiválna mindenkit. Változásra van tehát szükség, egy olyan kultúrába átvezető útra, amely feltárja és kiteljesíti a bolygónkhoz való szoros fizikai, pszichés és morális kötődésünket.
Larry R. Churchill a Vanderbilt Egyetem Orvosi Központjának orvosetikai emeritus professzora. A Nemzeti Orvostudományi Akadémia tagja és a Hastings Center munkatársa. Széles körben publikál etikai kérdésekről.
Marco Bertini és Oded Koenigsberg: Mi éri meg a pénzünket
Hogyan állnak át az okos cégek a termékértékesítésről az értékszolgáltatásra?
Marco Bertini és Oded Koenigsberg marketingprofesszorok tapasztalatai szerint a vállalatok nem teszik fel elég gyakran maguknak a kérdést, hogy mit is ajánlanak valójában az ügyfeleiknek. Sokkal inkább annak a másodlagos, taktikai kérdésnek a megszállottjai, hogy kitalálják, mennyit fizessenek az ügyfelek a termékeikért. A modern digitális technológia viszont egyre inkább áttekinthetővé teszi, hogy a különféle termékek és szolgáltatások valójában mit nyújtanak az ügyfelek számára, és ennek nyomán az értékesítési modellek is átalakulnak.
A professzorok figyelmeztetnek arra, hogy ügyfelek többé már nem a régi idők passzív árelfogadói. A mobilkommunikáció, a felhőalapú számítástechnika, a dolgok internete, a fejlett elemző eszközök és a mikrotranzakciók könnyen összehasonlíthatóvá teszik a szervezetek és az ügyfelek közötti cseréket. Ezen átláthatóság pedig ki fogja szélesíteni a szakadékot azon szervezetek között, amelyek képesek versenyezni az ügyfelekért, valamint azok között, amelyek csak a jelen állapot fenntartásában érdekeltek. A szerzők érvelése szerint az elszámoltathatóság megteremtése a vállalatok szintjén hamar versenyelőnyhöz juttatja azokat, akik ebbe belevágnak, e változás pedig, jóllehet különböző mértékben és ütemezéssel, de szinte minden iparágat érinteni fog.
A könyv legfontosabb üzenete, hogy a hagyományos „korlátozni akarom a kockázatot” szemlélet nagyon is kockázatos, hiszen gátolja a hosszú távú fejlődést és a valódi versenyelőny megteremtését.
Marco Bertini a barcelonai ESADE Business School docense és marketingprofesszora, kutatási területe a viselkedési közgazdaságtan. Oded Koenigsberg a London Business School marketingprofesszora és dékánhelyettese, aki matematikai modelleket dolgoz ki a vállalati lépések és ösztönzők megértésére.