Flanek Szilvia – Kis Bálint Artur
(Budapesti Corvinus Egyetem)
„Az M-Pesa sikerének 19 tényezője”
„Tuma pesa kwa simu” – lassan már nem túlzás azt állítani, hogy annak, aki a pénzügyi innovációkkal szeretne foglalkozni, elengedhetetlen a szuahéli nyelv ismerete. Írásunkban, miközben igyekszünk választ találni az európaiakat is sokkoló kenyai innováció sikereire, ezt a négy szuahéli szót fogjuk a lehető legtöbb jelentéstartalommal megtölteni. Az M-Pesa egy olyan kiemelkedően innovatív mobil pénzátviteli rendszer, amely pénzösszegek virtuális mozgatását teszi lehetővé felhasználói számára, úgymint különböző összegek befizetése, küldése és kivétele. A szolgáltatás célcsoportját eredetileg azok
a telefonkészülékkel rendelkező személyek alkotják, akik bankszámla hiányában más módon nem, vagy csak nagyon nehezen tudnak pénzösszegeket továbbítani [Jack–Suri, 2010]. Gyakorlatilag egy sms-üzenettel lehet pénzt utalni egy másik telefonra, akár az ország egyik feléből a másikba, illetve ugyanígy fizethetünk egy kereskedőnél is. A felhasználók számára lehetővé vált számláik és társadalombiztosításuk befizetése, mobilegyenlegük feltöltése, valamint banki tranzakciók végrehajtása [Hughes–Lonie, 2008]. 2004-ben a DFID a Commission for Africaval közösen megbízta a Vodafone-t egy olyan telefonon keresztül működő mikropénzügyi rendszer létrehozásával, amely egyes banki szolgáltatásokat váltana ki. A „microfinance” terminus a célcsoportot jelöli, vagyis a felhasználóktól leginkább viszonylag kis összegek utalását várták a tervezés során. Ezzel válaszoltak az „air-time-trading” hatására kialakult keresletre. A Vodafone által megbízott Sagentia hosszas kutatása és fejlesztése eredményeképpen 2007 márciusában debütált az M-Pesa Kenyában a Vodafone helyi szolgáltatójánál, a Safaricomnál. Az első év decemberére jósolt 350 000 helyett már 1,2 millióan voltak aktív M-Pesa felhasználók. Ez a szám mára már 25 millió fölé emelkedett és emelkedik folyamatosan tovább [Vodafone, 2016].